Duurzame projecten met lokale bevolking - Reisverslag uit Puerto Nariño, Colombia van Harko Koster - WaarBenJij.nu Duurzame projecten met lokale bevolking - Reisverslag uit Puerto Nariño, Colombia van Harko Koster - WaarBenJij.nu

Duurzame projecten met lokale bevolking

Door: Annemarie Winkelhagen

Blijf op de hoogte en volg Harko

16 Augustus 2014 | Colombia, Puerto Nariño

Op deze warme weekenddag beginnen we 's-ochtends met een mooie wandeling met alle medewerkers van het instituut naar een viskwekerij van een van de meest bedreigde vissoorten hier; de pirarucu. De pirarucu kan wel 100 kilo zwaar worden als hij 10 jaar is en is hierdoor en vanwege zijn malse vlees zwaar overbevist. In Colombia zijn regels opgesteld die door de visautoriteit worden gecontroleerd, de visakkoorden van de Ticoya komen hiermee deels overeen. Ineens nadert een kaaiman ons in de kwekerij en gaat liggen tussen de immense bladen van de Victoria regia (een waterlelie). Het is een indrukwekkend beest die toch maar evengroot is als de pirarucu. Bezweet en snakkend naar water komen we later het bos uit en drinken gelijk een paar liter om bij te komen, wat is het warm vandaag en zeker op het middaguur!

In de middag bezoeken we een ander project wat Omacha steunt in het dorp van Lilia. Vier jaar geleden is men begonnen met het verbouwen van cacao op een organische manier. Op het terrein van een van de inwoners is een werkplaats gemaakt om cacao te verwerken tot chocolade en ze zijn nu bezig afnemers te vinden. Omacha helpt hen bij logistieke zaken, capaciteitsopbouw en op het gebied van milieu. Hoe zorg je ervoor dat inwoners kunnen profiteren van de cacao plantages maar er niet teveel bos wordt gekapt? Lastige vragen, ik ben blij dat hiernaar wordt gekeken door Omacha. Ik merk dat bij alle projecten die worden gedaan er veel overleg is met de lokale bevolking en altijd in samenspraak oplossingen worden gezocht.

Op de terugweg zien we nog een prachtig schouwspel van een roofvogel die dichtbij de boot een landing in het water maakt om vis te vangen. Als we aankomen in Puerto Narino is net een aerobics les bezig op het centrale plein. Samen met Lilia en haar zoontje genieten wij van de verschillende dansen in dit gebied waar drie landen samenkomen en gaan we zelf ook nog de ‘dansvloer’ op. Het geeft een gevoel van verbondenheid dat een groot deel van het dorp samenkomt om met elkaar te sporten en plezier te hebben.

Verslag uit: Colombia, Puerto Nariño

Noorderlijke Amazone

Biodiversiteit op het kruispunt tussen de Amazone, de Andes en de Stille Oceaan geeft de noordelijke Amazone de grootste diversiteit in Zuid-Amerika. Met meer dan 39 miljoen hectare spreidt deze eco-regio zich uit over de oostelijke flank van de Andes tussen het zuiden van Colombia in het noorden van Peru. Uit de laagland regenwouden in het Oosten (300 meter boven zeeniveau) tot de Paramo graslanden van het Andes massief (> 3000 meter). De nevel bossen uit de Andes dragen bij tot de regulering van fluviatiele systemen, waarborgen irrigatiewater voor landbouw en opwekking van energie ten behoeve van de economieën van de Amazone landen. De ecosystem en de natuurlijke hulpbronnen leveren ook economische, sociale en culturele diensten aan meer dan één miljoen inheemse volkeren en vele miljoenen inwoners in verschillende dorpen en steden in Colombia, Ecuador en Peru.

Een van de meest opvallende kenmerken van het Noordelijke Amazone is de overvloed aan water. Zo is de Rio Negro rivier, de noordelijke rivier van de Amazone rivier, een van de grootste zwart water rivier in de wereld en een van de meest productieve aquatische ecosystemen. Daarom is deze gebied met over meer dan 3,8 miljoen hectare de tweede grootste Ramsar Site op aarde, een belangrijke habitat voor de Rivier Dolphijn.

17 Augustus 2014

Boottocht met toezichthouders in Lago Tarapoto

14 Augustus 2014

Op bezoek bij WNF project in de Amazone
Harko

Ik ben werkzaam bij het Wereld Natuur Fonds (WNF) als themadeskundige Lanschappen en Soorten. Bij het WNF ben ik eerste aanspreekpunt op Zuid-Amerika en verantwoordelijk voor WNF projecten in Brazil, Guianas, Peru, Colombia, en Chile. In Nederland werk ik aan de verduurzaming hout, soja en palmolie; beheer het Prins Bernhard Leerstoel voor International Natuurbescherming en antwoord ik beleid vragen rondom beschermde gebieden en landgebruiksplanning wereldwijd.

Actief sinds 15 April 2010