Oneindige wateren van de Pantanal - Reisverslag uit Puerto Suárez, Bolivia van Harko Koster - WaarBenJij.nu Oneindige wateren van de Pantanal - Reisverslag uit Puerto Suárez, Bolivia van Harko Koster - WaarBenJij.nu

Oneindige wateren van de Pantanal

Door: Harko Koster

Blijf op de hoogte en volg Harko

04 Februari 2012 | Bolivia, Puerto Suárez

Na meer dan 3 uur wachten aan de grens is het ons gelukt. Wij zijn in Bolivia en onze WNF collega's wachten aan de grens. Duidelijk minder ontwikkeld dan zijn buur Brazilië, biedt dit land veel kansen voor natuurbeheer.

Grotendeels van de Pantanal is nog intact en een flink percentage is beschermd. Maar de bedreigingen zijn groot. We bezoeken een mijnbouw gebied aan de rand van een natuur park en zien talloze branden in de verte.

Om het goed te kunnen bekijken klimmen we een hoge rots. Hier kun je goed zien hoe veel bos er nog staat (Chiquitano Bos) en hoe uitgestrekt de Pantanal aan de Boliviaanse kant is. Hier en daar zie je dat er een weg wordt gebouwd en een landbouw perceel wordt aangelegd.

WWF Bolivia werkt samen met de gemeentes om landgebruiksplanning in kaart te brengen en agro-forestry te promoten. Ook werken zij samen met de Natuur Parken om bosbranden en illegale jacht tegen te gaan.

Harko

Ik ben werkzaam bij het Wereld Natuur Fonds (WNF) als themadeskundige Lanschappen en Soorten. Bij het WNF ben ik eerste aanspreekpunt op Zuid-Amerika en verantwoordelijk voor WNF projecten in Brazil, Guianas, Peru, Colombia, en Chile. In Nederland werk ik aan de verduurzaming hout, soja en palmolie; beheer het Prins Bernhard Leerstoel voor International Natuurbescherming en antwoord ik beleid vragen rondom beschermde gebieden en landgebruiksplanning wereldwijd.

Actief sinds 15 April 2010