Boottocht met toezichthouders in Lago Tarapoto - Reisverslag uit Puerto Nariño, Colombia van Harko Koster - WaarBenJij.nu Boottocht met toezichthouders in Lago Tarapoto - Reisverslag uit Puerto Nariño, Colombia van Harko Koster - WaarBenJij.nu

Boottocht met toezichthouders in Lago Tarapoto

Door: Annemarie Winkelhagen

Blijf op de hoogte en volg Harko

15 Augustus 2014 | Colombia, Puerto Nariño

Vandaag zijn we vroeg opgestaan om mee te varen met een Chileense studente diergeneeskunde, die de dolfijnpopulatie monitort voor Omacha. Gelijk al bij het opvaren van de Amazone rivier zien we een groep grijze dolfijnen uit het water springen, een prachtig gezicht. De Amazone is prachtig vroeg in de morgen, als de vogels het meest actief zijn. In totaal hebben we 23 dolfijnen gezien, zowel de amazonedolfijn als de roze rivierdolfijn. Gelukkig wordt er in dit gebied niet op dolfijnen gejaagd, ze worden hier nog erg gerespecteerd. Een van de legendes is dat dolfijnen in de gedaante van mensen verschijnen, bijvoorbeeld in de nacht als de man van een vrouw die haar vissersman op het meer moet missen. Enkel de traditionele geneesheren (sjamanen) kunnen deze wezens zien; zij zijn half mens/ half dolfijn met als hoed een rog, als ceintuur een boa, als horloge een krab en als schoenen vissen. Helaas worden in andere gebieden van de Amazone sinds een aantal jaar dolfijnen bejaagd om ze als aas te gebruiken voor het vangen van vissen die van rottend vlees houden. Dit vormt momenteel een ernstige bedreiging in de Amazone naast andere bedreigingen zoals de bouw van dammen. Onze tocht eindigt op het Tarapoto meer, waar in de ochtend veel vogels te zien zijn, onder andere verschillende reigers, roofvogels en ijsvogels.

Na deze boottocht gaan we kijken bij de toezichthouders van de vis akkoorden bij de ingang van het meer. We ontmoeten Pablo Curico en Hubaldo Valerio, die hun 7 dagen durende shift hebben op het drijvende huis (balsa) waar iedereen langsvaart om naar het meer te komen. Het dagelijks werk bestaat uit het monitoren van alle inkomende en uitgaande boten. Er wordt genoteerd wat men gaat doen, bijvoorbeeld hout hakken, vissen (en met welke methode) of toerisme, en er moet een handtekening geplaatst worden. Wat ik ook mooi vind is dat vissers weer meer traditionele vismethoden gebruiken zoals die vroeger gebruikt werden. Uitgaande boten komen langs als ze vis hebben gevangen om te kijken naar de soort, hoeveelheid en grootte van de vis. Er wordt geen vis geëxporteerd en enkel de omringende dorpen mogen hier nu vissen. Rondom het huis zwemmen veel kleine visjes en Hubaldo laat zien hoe je in no time een piranha vangt. Later op de dag maken we een mooie wandeling door het regenwoud en 's-avonds drinken we nog een typisch drankje uit de Amazone; chuchuwasa.

Verslag uit: Colombia, Puerto Nariño

Noorderlijke Amazone

Biodiversiteit op het kruispunt tussen de Amazone, de Andes en de Stille Oceaan geeft de noordelijke Amazone de grootste diversiteit in Zuid-Amerika. Met meer dan 39 miljoen hectare spreidt deze eco-regio zich uit over de oostelijke flank van de Andes tussen het zuiden van Colombia in het noorden van Peru. Uit de laagland regenwouden in het Oosten (300 meter boven zeeniveau) tot de Paramo graslanden van het Andes massief (> 3000 meter). De nevel bossen uit de Andes dragen bij tot de regulering van fluviatiele systemen, waarborgen irrigatiewater voor landbouw en opwekking van energie ten behoeve van de economieën van de Amazone landen. De ecosystem en de natuurlijke hulpbronnen leveren ook economische, sociale en culturele diensten aan meer dan één miljoen inheemse volkeren en vele miljoenen inwoners in verschillende dorpen en steden in Colombia, Ecuador en Peru.

Een van de meest opvallende kenmerken van het Noordelijke Amazone is de overvloed aan water. Zo is de Rio Negro rivier, de noordelijke rivier van de Amazone rivier, een van de grootste zwart water rivier in de wereld en een van de meest productieve aquatische ecosystemen. Daarom is deze gebied met over meer dan 3,8 miljoen hectare de tweede grootste Ramsar Site op aarde, een belangrijke habitat voor de Rivier Dolphijn.

17 Augustus 2014

Dolfijnen spotten

16 Augustus 2014

Duurzame projecten met lokale bevolking

15 Augustus 2014

Boottocht met toezichthouders in Lago Tarapoto

14 Augustus 2014

Op bezoek bij WNF project in de Amazone
Harko

Ik ben werkzaam bij het Wereld Natuur Fonds (WNF) als themadeskundige Lanschappen en Soorten. Bij het WNF ben ik eerste aanspreekpunt op Zuid-Amerika en verantwoordelijk voor WNF projecten in Brazil, Guianas, Peru, Colombia, en Chile. In Nederland werk ik aan de verduurzaming hout, soja en palmolie; beheer het Prins Bernhard Leerstoel voor International Natuurbescherming en antwoord ik beleid vragen rondom beschermde gebieden en landgebruiksplanning wereldwijd.

Actief sinds 15 April 2010